Divago –hores– pels carrers dels barris baixos, districte cinquè. Nit calorosa. De vegades surto de casa amb la intenció –com tanta gent– de lliurar-me al plaer. Però, al cap d’una estona de caminar pels carrers, no veig més que pobresa, brutícia, sofriment. La mala olor m’asfixia. Per una persona agradable que es veu, hom ha de resistir la presència de milers de monstres –comptant-hi, és clar, l’infrascrit. Els líquids de les tavernes, els plats de vianda que us ofereixen, són infectes. Les cases de pas són d’una sordidesa indescriptible. La gent té una agror crispada, una susceptibilitat malaltissa. És literalment depriment veure fins a quin punt han arribat a convertir aquest món en la quinta essència del que és desagradable. És impossible d’imaginar qualsevol forma de plaer sense disposar de molts diners i d’una imaginació viva per a passar per sobre dels entrebancs, sempre existents. Tot conspira, en aquest país, a favor de la sordidesa. Desgraciada la persona que pretén fer el grec!
Així, al cap d’una hora de rodar pels carrers, totes les il·lusions de plaer s’han convertit en un marasme sentimental dominat per la pietat i la malenconia. Llevat dels moments d’intoxicació o d’encegament obsessiu dels instints, és inconcebible d’establir el menor contacte amb aquest món. Heu sortit de casa amb unes certes vel·leïtats de paganisme i al cap d’una hora o dues us heu convertit en un cristià que troba l’ascetisme molt correcte. Seria interessant de descriure el moviment paral·lel que aquesta transmutació produeix en el cos humà. Sortiu de casa passablement pompós, lleugerament fatxenda, però el procés intern us va desinflant el cos, el deprimeix i el corba, el depaupera –i a la fi us veieu com un pneumàtic esbotzat i fluix. Acabeu arrossegant –una mica– els peus pels carrers, el cap a dins les espatlles, mirant les coses amb uns ulls de basarda anguniosa, constatant-ne el vel espès de tristesa que les cobreix.
Jo tinc potser una sensibilitat massa decantada a aquestes morbositats –que ja posat a la plaça de Catalunya em semblen una mica puerils. Però no hi puc fer més. De vegades penso que probablement contribuiria a donar-me una concepció més sòlida i freda de la vida presentar-me d’una manera més acurada i més decent. Hauria de fer-me un bon vestit –un vestit fet per un bon sastre. Tots els vestits que he portat fins ara han agafat un aire de vestits donats, de roba donada, tot i haver estat sempre religiosament pagats per la meva família. Si alguna vegada hagués portat un vestit donat, m’hauria caigut exactament igual que un vestit pagat –cosa que és ben trista. No hauria de portar tants foradets als pantalons de cremades de tabac. Hauria de portar elàstics. No he portat elàstics més que el dia que vaig fer la Primera Comunió. Per què? Tothom que em coneix deu haver constatat que els pantalons sempre em cauen una mica. És equivocat –horrible. Hauria de tenir un rellotge. M’estalviaria l’angúnia de no saber l’hora i el ridícul d’arribar abans de l’hora fixada. Hauria de tenir un paraigua, una gavardina, mitja dotzena de camises, tres o quatre corbates, m’hauria d’afaitar cada dia. El senyor Totusaus, barber de l’Ateneu, em preguntà un dia: «Vostè, senyor Pla, ¿on es fa tallar els cabells?» Quina vergonya, Déu meu! Sort que el senyor Totusaus parlà en veu baixa i ningú no n’hagué esment. Quan penso en la dolçor exquisida, en la morenor suavíssima, de mossèn Riber quan surt de la barberia! Quan penso en la brillantor radiant de don Pere Rahola quan surt de la barberia! Hauria de fer-me enllustrar les sabates –dia per altre, almenys! I els meus barrets! Són barrets barats, generalment –sospito– passats de moda, que al cap de dos o tres dies de portar-los ja semblen vells. Hauria de portar les ungles arreglades, fer-me fer de tant en tant una fricció, perfumar-me una mica. Tothom es perfuma una mica –discretament. Això –discretament– em fa una gràcia incontenible. Però ¿seria possible d’imaginar veure’m en posició horitzontal sobre un seient de perruqueria? Quan el senyor Totusaus m’hi invita, li dic que no tinc temps. És una simple excusa. En realitat és una cosa que em repugnaria d’una manera profunda. Hauria de fer un autèntic sacrifici. I és que el més gran defecte que tinc –en relació amb l’ambient del país– és el de no ésser un fatxenda. Tinc una pèssima opinió de mi mateix. No m’agrado gens. Em considero capaç de fer en qualsevol moment la més abjecta atzagaiada, la més revoltant ximpleria. Tinc grans dubtes sobre la meva moralitat intrínseca. Les meves defenses –sobretot les defenses que provenen de la vanitat, de l’amor propi– són pobríssimes. Sóc un home lleuger –però no sóc un fatxenda. Lleuger, moltíssim. No passa dia que no formuli les corresponents mentides, que no articuli les corresponents frases gratuïtes –xecs sense provisió–, que no parli amb la més gran frivolitat i gust del mer caprici. Hi ha gent que saben justificar les seves pròpies mentides. Tot el que fan, ho consideren absolutament necessari. Feliços ells! Jo dic una falsedat, però en tinc la consciència. Se’m coneix de seguida en la cara. No sé dissimular, no tinc confiança en mi mateix. I és precisament perquè no tinc confiança en mi mateix que els altres tampoc no me’n tenen. No arribo a inspirar confiança –aquest és el fet. Quan alguns dels meus amics han aplicat la seva agudesa a l’observació de la meva manera d’ésser, han donat un diagnòstic inquietant. Màrius Aguilar ha escrit que jo sóc una espècie de rus del Mediterrani. Per a un esperit tan llatí, tan cyranesc com el d’ell, és una nota ben trista! Josep Maria de Sagarra diu –m’ho ha dit a mi mateix– que jo sóc un home fals. No sé pas en quina estima em té el doctor Borralleras. Em mira, em torna a mirar, em remira i sospito que no en treu l’entrellat. Ara bé: jo no vull pas tenir raó contra tothom. No tinc pas cap condició per a l’heroisme. Però una cosa em sembla certíssima: és absolutament urgent que em presenti d’una altra manera –almenys amb un altre vestit.
Preciosa l’entrada d’avui!
Com aconsegueix evocar i abocar, alhora, la gran pressió ambiental a la qual està sotmès.
Crec que va més enllà de l’autoretrat. Tota una lliçó d’humilitat. Una sinceritat, amb la qual no es prodiga massa.
Bon diumenge,
Totalment d’acord amb la Maria Rosa.
Jo crec que un només pot despullar-se davant tothom tan cruament si no està, d’alguna manera, fent-ho, de rebot, amb tots nosaltres. La pressió ambiental que dius tu (digues-li social) és allò que ens fa tan infeliços quan no la dominem i que ens dona una falsa sensació de poder quan sí que ho fem. Passa, però, que acostumem a enganyar-nos moltíssim, perquè només podem aspirar a dominar-ne una parcel·la molt petita. Em toquen força els nassos els que et refreguen el seu domini de la situació, com si tot hagués estat mèrit seu. En aquest sentit, en Pla es un bàlsam!
I a més, al final, què en queden de tots aquells barrets passats de moda o nous, què en queda de tota aquella capa supèrflua, però espessíssima, de convencions de ràpida mutació (perquè aquesta n’és una altra: has d’estar constantment alerta als canvis) que ens asfixien? Però mentre, des del més enllà podem preguntar allò del Jorge Manrique de “¿qué se hicieron las damas, sus tocados, sus vestidos, sus olores?” (…) “¿Qué se hicieron de las ropas chapadas que traían?” (i perdoneu que posi una cita però és que no em podia treure del cap aquell extraordinari poema mentre llegia aquesta magistral entrada, plena d’angoixa per aquests “olores” i aquelles “ropas chapadas”, aquí barrets, manicura, pantalons amb fuades de tabac, que cauen, etc.) aquí, mentre som vius, si volem viure en societat ens hem d’enfrontar a elles com bonament podem.
I qui no vulgui que se’n vagi a fer d’ermità (tot i que cada vegada queda menys espai lliure sense una carretera, o una urbanització).
“Sortiu de casa passablement pompós, lleugerament fatxenda, però el procés intern us va desinflant el cos, el deprimeix i el corba, el depaupera –i a la fi us veieu com un pneumàtic esbotzat i fluix”.
També la idea arriba neta en l’escriptor, i en sol sortir tota podrida de queixes, que deia Ferrater. La realitat destrossa aquesta netedat inicial , la “puresa” de la idea, en l’obra. Al lector li tocaria al seu torn de retrobar la idea, a través del que l’obra deixa entreveure.
Escrit amb una absoluta sinceritat, sense pietat ni autocomplaença, amb tota la lucidesa i dient en tot moment la veritat.
Impressionant!
Sí, en efecte, aquest passeig suburbial de Pla l´acara de totes totes amb l´horrible teatre que pot presentar, parcialment, una Barcelona allunyadíssima de l´ideal burgès que tan agradava i convencia el nostre escriptor. A manera de correlat personal, Pla s´autodescriu com un pur desastre l. Sembla sincer, sí, però ell, al cap i a l´últim, i després d´aquest brutal bany de negra realitat, n´haurà après bona cosa i, un cop millorat el seu aspecte tindrà un altre camí millor per davant. A mi sempre em fa l´efecte que Pla s´ho mira tot com un espectacle, i a ell mateix també, i com més trasbalsadora sigui l´experiència viscuda, millor escriptor en surt, que és el que veritablement l´interessava.
La vida a la ciutat, amb les seves exigències i els seus convencionalismes, és molt dura per al jove aspirant a periodista, que viu amb una gran incomoditat i precarietat. L’entorn és ostil i ha de fer un esforç gran per a conviure entre els exel.lents. A Palafrugell i rodalia tot és més amable i fàcil. Allí sí que es pot “fer el grec” _quina gràcia!_ per poc i els seu habillament no hi desentona. Però la realitat és que tot i les seves angúnies a Barcelona era apreciat i considerat, s’anava obrint camí i guanyant-se la consideració del grup. És magistral com sap donar a unes preocupacions tan concretes una dimensió tan humanament universal i atemporal. És el que tenen els clàssics!
En el fons fou sempre un pagès, i per un pagès fer el “paperet” en societat és molt difícil. Sincer, sí, però la veritat és que no acabo d’entendre aquesta voluntat de minusvalorar-se públicament, tan exageradament, ja que si hagués estat així n’hi hauria per avorrir-lo.
Segur que ja ho he dit alguna vegada. Malgrat que em repeteixi, el retrobament, però, s’ho val!
El retrobament. No tan sols amb el dietari, també amb el blog i els comentaris: l’escriptura -i tot el que això implica- la connexió, al cap d’avall…
A reveure,