La passió que hi ha en aquest país pel joc és considerable. No veig que hi hagi gens d’afecció, naturalment, per la rifa –ni per la nacional ni per cap classe de combinació d’aquesta mena. A la gent, li agrada de jugar-se els diners personalment, sobre taules i en establiments concrets, davant de persones conegudes i concretes. Hi ha els jocs en els quals el jugador és protagonista de l’afer, protagonista directe, amb els estris a la mà, i aquests són els que prefereixen els jugadors autèntics (els jocs d’envit amb preferència a qualsevol altra forma de juguesca), i els jocs indirectes, en virtut dels quals es juguen els diners a través d’un mecanisme que altres persones manipulen. Aquests són els jocs de banca –la ruleta, els daus, el set-i-mig, el monte, etc.
Un dels jocs de banca que fascina més la gent d’aquí és els daus –o sigui a bones i males. Dels daus, a Palafrugell, en diem els ossos. El soroll –cloc, cloc– que fan els ossos en ésser tirats i xocar amb la fusta col·locada davant del crupier –soroll fosc i tombal– produeix un pessigolleig agradable a moltes orelles del país.
He pensat alguna vegada si en el fons d’aquesta passió pels jocs, tant pels d’envit com pels de banca –els de basa tenen menys categoria– no hi ha un fons de vanitat i de fatxenderia. El jugador, en aquest país, no és pas considerat un home fora de la societat. No crec pas que cap dona s’hagi deixat de casar amb un home pel fet de tenir la passió del joc. El jugador més aviat és un home permanentment rodejat de misteri, de suggestió i d’interès. Hi ha, naturalment, els jugadors de dissabte al vespre, destinats, tota la vida, a deixar la setmanada a les taules de les tavernes. Les dones d’aquests apassionats passen cada dilluns, amb una criatura als braços, a denunciar la seva desgraciada situació davant de l’Ajuntament o del quarter. Però això, socialment, no fa ni fred ni calor, és un fet d’administració ordinària, un mer, inevitable esdeveniment de la vida. Al costat d’aquests homes hi ha els jugadors normals –professionals o no professionals–, els quals porten una admirable vida de família, viuen dins dels més estrictes cànons burgesos i s’arruïnen o guanyen sense que es plantegi el problema de la conculcació de la llei. A l’admiració que produeix, sempre, la vida ordenada, s’hi afegeix el fascinador misteri que envolta l’home que va al llit tard, fa ressopó i talla, en un moment determinat, cent duros.
És a dir: el joc no és considerat un vici escandalós. És considerat un viciós l’home que beu, l’home que freqüenta el bordell o manté una casolana d’una certa superfície i l’home que sense tenir una base econòmica viu gandul i engorronit. El jugador que a la matinada fa un ressoponet, amb el seu tovalló blanc i el seu vaset de vi blanc amb sifó, és considerat un ciutadà que fa marxar el comerç. Això demostra, probablement, que la passió del joc en aquest país –vull dir la dolçor social que volta aquesta passió– és antiquíssima, més vella que l’anar a peu.
El fons de fatxenderia, de displicència i de visible vanitat en la passió dels jugadors prové potser del fet que el joc és una evasió de les humiliacions de la vida. Asseure’s en una taula de joc, treure’s trenta o quaranta duros de la cartera, apostar-los a bones i males davant dels amics, davant dels enemics, davant d’una representació del poble enter –sovint davant del burgès mateix–, implica l’actuació d’una llibertat omnímoda. És com dir:
–Jo em jugo els diners… i què?
Aquest gest, aquest pensament, aquesta decisió, deu ésser moralment higiènica i físicament agradable pel que té de revenja contra les humiliacions de la vida. La societat, o el burgès, o l’autoritat, o un amic, o un enemic o un desconegut m’ha humiliat o m’humilia –pensa el jugador–, però en aquest moment que jugo els meus diners demostro que existeixo, faig un acte d’indiscutible presència… El «penso, doncs existeixo», no pot pas formular-se’l tothom. Per a un jugador, el «jugo, doncs existeixo», és decisiu.
Gairebé tots els jugadors que conec són persones d’una personalitat insubornable, d’un individualisme ferotge, d’un dibuix molt precís –tant si són rics com si són pobres, tant si formen part dels de dalt com si pertanyen a la terregada, tant si tenen lletres com si no saben res dels llibres. El jugador no presenta mai el tipus d’home absolutament gris, decididament dominat, finament reflectit, de l’home que no és ni carn ni peix. Davant de la mediocritat general, en un o altre aspecte, el jugador és sempre un tipus diferent.
A partida acabada, els qui guanyen no solen pas subratllar la producció de l’esdeveniment. Més aviat s’excusen amb la sort i fan per manera de passar desapercebuts –es fan perdonar la fortuna, per dir-ho breument.
Els qui perden solen presentar-se amb més orgull i són més insistents. De vegades es fan una mica pesats accentuant el sentimentalisme. No és pas que aspirin a provocar la llàstima –encara que de vegades ho sembli. De tota manera quan un jugador diu: «Ahir vaig perdre cent duros…», i constata l’adhesió dels seus amics a la pròpia desgràcia, la satisfacció que sent és evident. Tota desgràcia –i perdre en el joc és una desgràcia– produeix una vexació –i tota vexació suscita un gran plaer intern que de portes enfora hom sol dissimular amb una escena d’indignació. Si les desgràcies no impliquessin el plaer de la vexació serien insuportables.
No tinc gens de vocació de jugador. És una capacitat que la Providència no m’ha concedit. No conec ni l’estratègia fabulosa dels jocs de basa (no sé jugar al tresillo ni a la manilla) ni m’apassionen els jocs de banca o d’envit. Comprenc que el joc –qualsevol joc en el qual s’apostin diners– fa passar admirablement la morositat crepuscular de la vida, que és un passatemps fascinador (a judicar pel que veig), potser més fascinador que les dones. Sento, però, que no he nascut per a aquestes amenitats tan vives. El pensament em fuig cap a altres bandes, em distrec en altres direccions i potser el meu egoisme és massa permanent i massa actiu per a entrar en situacions tan compromeses. (Els únics compromisos que m’agraden són els que em produeix el maneig de la ploma.) Per altra part, no sóc pas un degustador apassionat d’humiliacions, vexacions i ofenses. Prefereixo oblidar a sentir el corcó del ressentit. El cultiu de la capacitat d’oblit crec que és una cosa excel·lent per a saber viure.
Així, davant de les taules de joc –que amb la guerra semblen haver-se multiplicat–, faig, com a màxim, una «vaca» amb un amic –sempre a condició que l’altre jugui els meus diners. (Aquest petit detall és suficient per a demostrar que sóc un jugador nul.) Si guanyo, em gasto els diners de seguida, sense pensar-m’hi gens; si perdo, quedo completament indiferent.
Com sempre, un tema d’aparent falta d’importància, com el joc, que només és excusa per a les seves reflexions.
Això de “jugo, doncs existeixo” és molt corrossiu. I més encara el que diu que “tota desgràcia -i perdre en el joc és una desgràcia -produeix una vexació- i, tota vexació suscita un gran plaer intern”.
L’humiliació, com la ràbia, com el dolor, són font d’inspiració artística, d’aquí “el gran plaer intern”. El que passa és que si el qui juga no és artista, no en pot treure més partit que el que el compadeixin. I com que Pla és un escriptor sense imaginació aparent, però que no pateix amb el joc encara que perdi, en teoria se salva de les dues possibilitats.
“El cultiu de la capacitat d’oblit crec que és una cosa excel.lent per a saber viure” I aleshores perquè escriu aquest quadern? La memòria, la memòria involuntària sobretot, són de nou el motor de la creació artística, una altra cosa és la capacitat que tenim les persones d’oblidar escenes dolentes, de no tenir rencor.
Molt oportuna, Helena, la pregunta que fas del per què Pla escriu aquest quadern si ha dit que s’ha de cultivar la capacitat d’oblit. Sembla una contradicció, oi? Crec que la resposta la tenim unes línies més amunt quan Pla escriu que “els únics compromisos que m’agraden són els que em produeix el maneig de la ploma.”
Això em recorda un fragment de la narració “Pa i raïm” en la que Pla dialoga amb el protagonista, Pa i Raïm, amb aquestes paraules:
-Però, per què vol saber aquestes coses?
-Per res. Per simple curiositat. Per una mena de curiositat.. diríem literària.
-Què vol dir literària?
-Per saber-ho i, un dia o altre, d’ací a trenta anys, per exemple, explicar-ho…
Quina diferència més interessant entre dues èpoques: en Pla afirma (i el meu pare m’ho va confirmar sempre) que, a Catalunya – sobretot al país rural – els jocs tipus rifes nacionals i d’altres tipus de jocs de combinacions, no solien tenir cap mena d’èxit. Ai Senyor…!!!
La rifa (loteria) i els famosos “raïms” utilitzats per entrar al cap d’any, són clares importacions de Madrid.
Una cosa és el que s’oblida per sempre, i l’altra el que queda a l’incoscient (“la meravella de la inconsciència infal.lible” deia Pla fa uns dies), la matèria primera literària, el que val la pena de recordar.
Pla admet la importància que té la literatura, per sobre de qualsevol altre possible compromís, a la seva vida. Fa ben fet, pràcticament ni dona ni fills.
La cosa sembla anar de joc però a penso que aquí hi ha un retrat profund del tipus de persona que sou i, sobretot, del que no sou, amb tot el que de bo i dolent implica. Crec que en aquest sentit, si no supereu l’autoretrat de setmanes enrere —mera qüestió d’extensió, no de qualitat—, si que aneu més lluny, més endins en detalls que considero bàsics. El joc pot ser quelcom molt o gens important, però l’actitud que prenem davant seu crec que ens defineix moltíssim. El retrat de la persona que no sou es un estira i arronsa entre la venjança del vostre sarcasme esmolat i l’admiració per un cert de, diguem-ne, valors dels quals, suposadament, en manqueu. El jugador, tal com el descriviu, hi apareix com un personatge entre antipàtic i fascinant; un ésser que emana uns efluvis d’envejable seguretat que, al capdavall, després d’un segon de fer-vos sentir una mica culpable, se us acaba ben enfument. Com d’alguna manera diuen tant l’Antoni com l’Helena, el vostre valor, el vostre compromís, són a la ploma, no als daus.
El que m’ha inquietat és que, en la qüestió estricta del joc, jo m’he sentit retratat, despullat als raigs X, en vós.
Tothom es pot sentir projectat en aquesta entrada, si ho vol, encara que no sigui en el joc directament: per la qüestió de la grisor que no té un jugador, per la vexació en perdre, o pel compromís amb la literatura. Ara, una mica de boutade hi ha, sobretot en això de la vexació. Però és la seva feina, posar el dit a la llaga. Ni una poesia contindria tantes idees en tan poc espai.