6 de febrer de 1919

.Montjuïc. En els primers anys d’estudiant a Barcelona, superada a penes l’adolescència, vaig ésser molt aficionat a passejar per la muntanya de Montjuïc. Coneixia tots els carrers i carrerons del Poble Sec que moren en els flancs de la muntanya. El Poble Sec era una aglomeració humana com les que m’han dit que hi ha a la baixa Itàlia. Hi havia tanta roba a assecar en finestres i balcons, tantes criatures cridant pels carrers, tants grups d’homes i dones a les portes de les cases, tants pianos de maneta, que imagino a la baixa Itàlia. Hi havia tantes cançons i una tal vociferació entre balcó i balcó, que travessar aquell món era com rebre a l’esquena un xàfec de garrotades. El mes de maig, la llum era blanca i petulant i semblava evaporar la humilitat i la intimitat de les coses: tot quedava vulgar, cru, canalla. Recordo, però, que sempre que hi vaig passar hi vaig veure una noia de dotze o tretze anys, amb uns grans ulls negres immòbils, vestida de drapets, escabellada, asseguda a la voravia, distreta i indiferent a tot el que la voltava. Menjava cacauets i cantussejava hores i hores les cançons sentimentals de la misèria del barri.

Acabada l’aglomeració urbana, en el tallat mateix que feia la muntanya, començava tot d’una, però, un gran silenci. Emprenia un camí flanquejat de llaunes de petroli. A banda i banda quedaven uns hortets minúsculs, raquítics, de terra argilenca i vermella, superposats sobre el vessant. En aquests hortets, no s’hi veia mai ningú. El camí era pedregós, s’hi escampaven les runes de les demolicions urbanes, s’hi veien figueres de moro d’un verd polsós i agre. Però, acabada la faixa dels tristos hortets, s’entrava a l’erm de la muntanya. Apareixia, llavors, un gran panorama. Hom cercava una mica d’herba seca per seure, a l’ombra clara d’una figuera. L’olor de farigola, la de l’espígol, era intensa. El panorama, fascinador. La calma flotava sobre el soroll sord de Barcelona, deliciosa. Les llunyanies eren tan obsessionants que la seva presència lírica donava, per esponjament, més constància a l’immediat: el soroll del vent, en els pins immediats, el tremolar de l’aire en l’ombra de la figuera, el lladruc d’un gos invisible i llunyà.

El castell es veia a la part alta. Com totes les fortaleses anacròniques que he pogut veure, Montjuïc em produïa una gran impressió romàntica. Em feia pensar en els cromos del vuitcentisme espanyol i en els fulletonistes francesos –dues coses que m’agradaren sempre. El castell i la terra pelada dels seus voltants formaven una estampa apaïsada. Sobre les llargues línies horitzontals dels glacis emergien arran de línia unes estructures de les quals no es veia més que la visera acovardida i recollida. M’imaginava el general Espartero –un cromo de caixa de llumins– posant la seva barba en forma de truita a la francesa sobre el parapet, per dirigir amb més comoditat el bombardeig de Barcelona de l’època de la Jamància. Es veia també una gran extensió de mar, amb els vapors negres i els velers –anant de la volta de fora o de la volta de terra– com joguines abandonades. I entre els dos propis genolls apareixia l’espectacle de la gran ciutat baixant, en declinació suau, de Collserola al port, amb els seus blancs rutilants i les taques gris-tórtora, trèmules, de les pedres velles. Vista des de l’exterior, Barcelona és una ciutat blanca. Des de l’interior, és d’un gris lleugerament tocat de groc –de color de terra d’escudella. Amb el sol s’alçava de la blanca ciutat una gran flama viva que el vent feia oscil·lar a ponent, a llevant, i que de vegades s’emportava en la llunyania…

Pujava una mica més. He passat moltes hores entre les pedres de l’extremitat de migdia i ponent del castell. Des d’aquell punt, es veia el pla del Llobregat, vaporitzat sobre les muntanyes de Garraf, esponjat en una boirina transparent, tocada d’escorrialles blavenques, malva i perla. A primer terme, el vessant baixava ràpid i sobtat, cobert de garrigues. L’altura donava un aire fi, saturat de l’olor dels fonolls secs i de les argelagues florides. Se sentia el pas del vent –un xiulet agut i llunyà– per les antenes de la telegrafia. Les boles negres del semàfor del castell pujaven i baixaven en la seva torreta. El pla del Llobregat era com un mapa fantasiós obert de bat a bat. Es veia passar un tren entre els camps, un tren diminut, professoral i seriós. Arribava de molt lluny l’escopetada d’un caçador: es veia el nuvolet blanc de la pólvora i la seva dissolució en l’aire estàtic després d’un moment de deliciosa indecisió. En els flancs de la muntanya, les criatures feien volar els estels. La cua de draps rogencs penjava nerviosament; el fil dibuixava, en l’aire, una corba madura i plena. L’estel s’allunyava lentament i semblava arrossegar, per les garrigues, una penjarella de criatures. Les puntes dels xiprers del cementiri s’esgrogueïen al sol de ponent.

Amb el capvespre, iniciava el retorn, l’estómac ple d’àcids, la boca seca. Hom es creuava amb alguna parella equívoca o algun home que cercava un sopluig incert. El camí vorejava els glacis, i les siluetes lineals dels sentinelles quedaven esfumades en el cel greixós i rogenc. Dels horts, les ramioles de vent perdut us portaven un crit llunyà, el soroll agre de la ferralla d’una sínia. I de sobte, en el cel de color de perla, la nota aguda de la corneta del castell, estrident, petulant, semblava que tancava el dia. El seu to punxegut de falset feia parpellejar les primeres estrelles.

Arribava a la carretera reial quan s’encenien els llums de Barcelona. S’encenien al principi de mica en mica, però de vegades s’encenien a raig –una llarga línia. Els petits llums del port, de colors moribunds, em tenien el cor robat. En moltes parts de la ciutat, més que punts de llum hi havia un aire lluminós, com una borrositat lumínica, que feia l’efecte de provenir de l’escampament d’una pluja invisible. Hi havia llums crispades, llums mòrbides, llums molt tristes, llums que es veia que tenien una alegria fictícia… i moltes classes de llums que floten incertes i foses per la meva memòria d’aquells dies morts.

Començava de caminar carretera avall amb un cansament enorme, les cames no em podien portar, sentia una opressió injustificada. Sovint els soldats de la ronda em cridaven l’alto i el crit erecte del soldat em desinflava el cor. El tenia a quatre passos i no veia més que ombres. Anava deixant enrera la silueta teatral del castell i, de sobte, arribaven a la meva oïda les notes d’un piano de maneta que no sé d’on venien. El ruixat de notes, que sempre semblava acostat, però era inabordable, em botia pel cap. Des d’aquell moment cada pas que feia era una persistent penetració en l’espès guirigall ciutadà. La confusió de gent, de llums i de sorolls em feia perdre, de moment, el món de vista. Sentia com si el cos se’m tornés de goma. Els ulls em feien pampallugues i veia, en la claror d’un aire blanc, caure dels balcons les gotes de la misèria. Arribava al Paral·lel amb el front ple de gotes de suor, les mans fredes i seques. Enfilava el carrer Nou a poc a poc. En els vidres dels aparadors veia la meva cara pàl·lida i afinada. Caminava lentament de por que la goma del cos no em fes fer un bot fins al balcó d’alguna pensió d’artistes ridícules i oxigenades.

.

La tràgica mort del meu amic Ramon, ciutadà de la falda nord de la muntanya de Montjuïc –la que toca al Poble Sec–, m’ha emplenat de tristesa i m’ha recordat aquella època passada de la meva vida. Ramon, el mort, tenia un petit parc d’atraccions esgavellat format per un carrousel i una barraca de pim-pam-pum. A l’estiu el parc funcionava i a l’hivern la potència màgica de transformació del propietari convertia el parc en un saló de ball de tarda.

Tot el tinglado ocupava el fons ombrívol d’un hort d’un dels carrers del Poble Sec que s’enfilen a la muntanya. Per a arribar-hi s’havia de travessar tot el suburbi cridaner i esqueixat.

Ramon era un amic del diumenge. A l’hivern, en aquella època, havent dinat, anava gairebé cada festa al suburbi. Després de sis dies d’engavanyament universitari, quedàvem, per unes hores, descarregats de consciència: era la pura evasió. A aquella hora es formaven sobre el Poble Sec unes grans taques de silenci assolellat i tebi, perfumat de l’olor, entre dolça i àcida, de les taronges passades. Aquella gran calma immòbil era clapejada de la cridòria llunyana de la mainada que d’un carrer de vegades venia i de la remor sorda de les tavernes, plenes de la sonsònia de les guitarres. Tot passant es veia el tocador al costat d’una taula de marbre, torçat, una cama plegada sobre l’altra, ensenyant el mitjó vermell, el cigarret darrera l’orella, amb un rínxol de cabells, cargolats com una neula sobre el front, rodejat d’una determinada quantitat de boques mig obertes, molles, àvides.

Recordo, com si fos ara, la veu de xantre d’un cec vell amb barba, molt alt, que anava pel Poble Sec cantant la cançó del naufragi del «Valbanera». Els veïns sortien als balcons per sentir-lo, les dones en faldilles de sota; els homes, amb la bata groguenca del magatzem. Quan el cec passava per davant de les tavernes trepitjava les closques de cacauets, i, com que aquella fressa no li devia agradar, saltava com un ocellot pesat, per passar ràpid. A les portes de les tavernes hi havia sempre algun obrer jove, figura obliqua, amb el vestit blau planxat, la gorra de gran visera una mica de cantó, una punta de cigarret als llavis, un clavell a l’orella, indiferent, silenciós, amb una mica de crueltat de gall als llavis. També hi havia braçades de noies castellanes i aragoneses, amb un color de poma rosada nacre a la cara, els cabells negres planxats, mullats i ondulats. Aquestes noies de vegades donaven empentes als soldats petits, xafats i xatos, que menjaven peles de taronja i cloves de cacauets.

Es trobaven molts esguerrats, mutilats i paralítics i pobres, i en certs llocs feien una mena de barricada amb les crosses, els ossos torçats, les cames de fusta, els bastons i els altres instruments de treball d’aquests desgraciats.

Després de travessar el suburbi, prenia la carretera del castell. Donava una volta pel corriol que segueix els glacis, m’asseia una estona a contemplar el cel –el cel de Barcelona a l’hivern, que és tan bell, sobretot els dies de vent: cel de nuvolades blanques, fugitives sobre blaus tendres, verds rentats, vapors afinats de carmí– i després, a l’hora baixa, amb un bri de farigola als llavis, les mans a la butxaca, el cor i el pensament dispersos en la vaguetat, passant pel camí del primitiu parc –on hi havia, enmig d’una fronda, un edifici municipal afectat– arribava al farbalà de la muntanya, i sovint entrava a donar una mirada en el ball de la tarda del pobre Ramon.

Hi entrava amb una certa prevenció, perquè l’aire interior, molt espès, feia girar la cara, i la llum era incerta. Quan els ulls s’hi acostumaven, es veia al centre del míser envelat un quiosc format per quatre estaques que mantenien una plataforma rodejada d’una tela metàl·lica de galliner. Dintre d’aquella gàbia posada en aquell mar de fum i de pols hi havia tres músics una mica boirosos arrapats als seus instruments com si fossin els seus salvavides. La llum del gas treia del metall daurat d’un fiscorn un reflex somort d’una modesta malenconia. En el fons es veien, a dins d’una atmosfera de teló de fons capvespral, els cavallets enfundats. Entre aquell grandiós embalum i la tela de l’envelat del ball hi havia com una gran esquerda que deixava veure la nit estrellada.

Quan els músics no sonaven hi havia a l’envelat una remor espessa. De vegades, entre aquell formigueig en forma d’argolla, de color xocolata a l’espanyola amb el rosat incert de les cares, es disparava el xisclet d’alguna noia, com si li hagués fugit una molla. Les criatures jugaven a cuit entre les cames dels balladors i de vegades en rodaven tres o quatre, com una bola, per terra.

Sempre hi havia asseguda a les cadires alguna mare que donava el pit al fill. El color desfet, afinat, treballat, ple de filigranes d’aquestes mares, en aquella llum, em feia pensar, no sé per què, en la pintura de Sisley.

Ramon portava sempre una canya a la mà amb la qual graduava els becs de gas i els treia el moc. S’escorria com una anguila, era a tot arreu, cridava amb els músics, vigilava la taquilla, aclaria dubtes, feia circular l’embús de gent que hi havia a la porta, foragitava mals pagadors i bronquistes.

La música, més que sonar, de vegades gemegava, de vegades bramava. Era una música biològica, pures explosions pulmonars, que arribava al fons de les vísceres. Quan s’arrencava, es formava a l’entorn de la gàbia una argolla humana, grossa, multicolor, galimatiàsica, canviant, en ebullició. Els dies de gran festa sorgia per sobre del cap de la gent el plomall del casc de llauna d’algun soldat, el casc dels hússars flotant sobre les polques i les masurques que tocaven. Els llums de gas, amb la pols, enrogien, el baf era una cosa granulada i l’aire es poblava de petits granets de pus grisenc.

Ramon era un home petit, sec, calb, amb unes celles peludes i amples. Portava coll planxat de goma i punys rodons de cel·luloide; tenia una veu greu i reposada, de còmic retirat. Es veia que la il·lusió d’aquell home hauria estat la d’ésser un mig artista, perquè es deixava créixer l’ungla del dit petit, deia les coses a la babalà i tenia certes caigudes en el dandisme: portava, per exemple, una armilla de fantasia de color gris-tórtora pàl·lid i un bastonet de canya nuada. Tot aquest corrent de la vida espiritual de Ramon desembocava en la seva passió per l’anar a pescar amb canya a l’escullera, cosa que l’encantava, malgrat ésser un pescador de tres al quarto.

Ramon era una pelleringa humana que solia amagar, darrera d’una aparença decent, la seva enorme ganduleria. En el fons era el que en diuen els bons escriptors un incomprès. Tot el que era excepcional li interessava. Allò, per exemple, de tenir una ocupació –la del ball– el dia que tothom fa festa, trobava que era la demostració de la seva superioritat.

Ramon vivia en els cavallets. A la baldufa, hi tenia la cuina. En el ventre d’un dels cavalls de cartó d’aquells que pugen i baixen, hi tenia el rebost. Penjava la roba a les trompetes de les nimfes de l’orgue de vent. A la cadira portàtil engarlandada de roses –aquesta cadira que usen en els cavallets les mares de les criatures–, hi rebia la gent. En aquella mena de sot circular que hi ha entre l’arbre central i la baluerna circular que gira, hi tenia quatre caixes petites i miserables, pintades de marró, amb quatre sabates velles, unes robes destenyides i unes canyes de pescar petulants i llargues. Quan passava per la Barceloneta amb aquestes canyes, es pensava fer un efecte considerable.

El més original era el dormitori. Ramon es colgava a dins de la manxa de l’orgue dels cavallets. La manxa estava unida al carrousel per un engranatge i una politja. Quan els cavallets voltaven, la manxa s’inflava i desinflava. Quan era plena de vent, la manxa tenia la forma de piràmide truncada, era una mena de boca de granota amb una ànima de ferro recoberta de cuiro que es plegava en desinflar-se. La manxa corria horitzontalment a la part del darrera del fris de nimfes i ballarines que tenien una daurada trompeta de cartó a la boca i unes galtes inflades que simulaven bufar quan sonava l’orgue nasal.

Recordo que un dia vaig fer veure a Ramon el perill que representava dormir a dintre aquell cau.

–Un dia els cavallets, sense saber com, es posaran a rodar, la manxa es comprimirà i morireu fet una truita. Sort, però –vaig afegir rient–, que mentre aneu quedant planxat com uns pantalons sonaran totes les trompetes destrempades de les nimfes, i les ballarines alçaran la cama.

–No deixarà d’ésser una mort agradable… –respongué ell amb la vanitat infantívola que tenen els artistes quan se’ls parla de les seves rareses i excentricitats, gratant-se amb la llarga ungla groga del dit petit les arrugues del front i l’espessor bosquetana de les celles.

Quan he sabut la mort de Ramon he anat al parc d’atraccions. He entrat a l’hort. No hi havia ànima vivent. La barraca de pim-pam-pum era tancada i el carrousel enfundat. Ja me n’anava quan he vist venir una dona amb un sac de papers a l’esquena i una taronja a la mà.

–Ahir el varen enterrar –ha dit la dona–. El varen treure mort de la manxa…

–I de què ha mort?

–Ningú no ho sap. Abans-d’ahir encara va anar a l’escullera amb les canyes i avui ja fa malves.

–Vostè és del barri? –he preguntat a la dona.

–Sí, per què? Vostè deu ésser policia, veritat?

–¿No varen sentir els veïns el soroll de les trompetes dels cavallets la nit que va morir?

–Em sembla que he sentit dir alguna cosa d’això… Que és policia vostè?

Petita pausa. Després:

–Tenia enemics el senyor Ramon?

–Jo no ho sé, però qui sap!…

–Potser algú de l’escullera, no us sembla? –he dit jo per dir quelcom.

–Era un bon home, un fracassat… –ha dit la dona amb incoherència–. Figuri’s que en els baguls no se li ha trobat ni un tros de paper…

–Vós colliu papers pel carrer, no fa? –he dit sense alçar el cap.

–Sí senyor, per què?

Una altra petita pausa. Amb el meu bastó de nusos prim remoc un xic de terra i amb la virolla faig saltar una petita pedra blanca i neta.

–I a l’enterrament, hi havia gaire gent? –he fet, distret.

La dona m’ha mirat, se li han deslligat les faccions, no s’ha pogut tenir el riure i després ha començat a pelar la taronja.

He mirat la dona una mica perplex. M’he adonat que he fet una planxa. Quina pregunta més estranya! Pensava en el darrer enterrament de què m’han parlat, que fou molt concorregut. Li he dit:

–Dispensi; i que aprofiti.

–Gràcies! –ha dit la dona sense aixecar els ulls de la taronja.

Després he sortit al carrer, ara un pas, ara un altre.

5 Respostes a “6 de febrer de 1919”

  1. Florenci Salesas escrigué:

    La descripció de Montjuic és sensacional, bellíssima. I després d’ampliar la fotografia del Poble Sec, gairebé ploro. Només que hagis conegut una mica de cert món perdut, la sensació de pèrdua és irreparable, com si t’arrenquessin alguna cosa de dins que saps no te la tornaran mai més. Els nouvinguts hi posaran les seves vides, els seus costums; en el futur ploraran els seus morts i, més enllà, per un temps passat on tot era nou i més bonic, per ells. Els cicles, les capes humanes que oculten les unes a les altres, fins que la de més en sota queda més i més oblidada, però que fou la que cimentà l’edifici, són així. L’oblit i l’aniquilació de la memòria és llei de vida, què hi farem (la meva dona, neozelandesa, odia aquesta frase “què hi farem”. Diu que expressa el pitjor del tarannà submís del nostre país). Bé, potser s’hi pot fer alguna cosa amb invents tan fantàstics com el bloQG, per exemple, i engegar els “què hi farem” a pastar fang. No ho sé.
    La mort del Ramon. Quin moment… Ahir a Sitges va morir una persona insubstituïble, un personatge únic. Sense aquella dona, Sitges és menys Sitges, com si li haguessin arrencat la meitat de les palmeres. No puc evitar de trobar-hi ecos. Aquesta entrada m’ha posat molt tou, ho sento.
    Bon dia.

  2. Helena Bonals escrigué:

    A mi m’han colpit tres fragments a on es fa evident la seva poesia:

    “Amb el sol, s’alçava de la blanca ciutat una gran flama viva que el vent feia oscil.lar a ponent, a llevant, i que de vegades s’emportava en la llunyania…”: igual com al “Camp de blat amb xiprers” de Van Gogh, en què els xiprers són com foc, espiritual, com la flama de Pla.

    “el seu to punxegut de falset feia parpellejar les primeres estrelles”: és una sinestèsia, barreja so amb vista. Sembla que digui que la corneta el feia vibrar, era ell que parpellejava, en tancar-se el dia.

    “veia en la claror d’un aire blanc, caure dels balcons les gotes de la misèria”: misèria continguda, només en gotes.

    Per altra banda, em sento identificada amb “el cel de Barcelona a l’hivern, que és tan bell”. És realment així, la majoria de dies.

  3. Antoni escrigué:

    Us copio uns fragments d’un article que és molt escaient amb el text d’avui:

    PLA I EL CINEMA EXPRESSIONISTA ALEMANY
    Teresa Iribarren i Donadeu

    Josep Pla va viure a Berlín des de l’agost de 1923 fins a final de febrer de 1924, en plena crisi de la primera postguerra europea. Més enllà de l’experiència amb la dura realitat del Berlín inflacionista, dues experiències artístiques deixaren empremta en l’obra planiana: les trobades amb l’escriptor Fritz von Unruh i, sobretot, la descoberta del cinema expressionista.
    … L’acarament dels textos planians amb els films expressionistes delata múltiples manlleus per part del palafrugellenc…
    … l’embriac del conte “Nosaltres, els angels” … s’assembla molt a la influent figura de Nosferatu: té “un cap pelat, groguenc, de color i de qualitat de llard. El crani és una mica punxegut al capdamunt” i “uns ulls irònics i delirants”.
    Uns trets similars presenta Ramon de Montjuïc, el protagonista d’una de les millors narracions de Pla, publicada ja dins del seu primer llibre, “Coses vistes” (1925), que també manlleva diversos elements narratius del film de Wiene (s’inicia amb una anada a la fira). Com el Nosferatu de Murnau, “Ramon era un home petit, sec, calb, amb unes celles peludes i amples” i “es deixava créixer les ungles”.

    CARRERS DE FRONTERA
    Passatges de la cultura alemanya a la cultura catalana
    Volum I
    Arnau Pons i Simona Skrabec (Curadors)
    Institut Ramon Llull, 2007

  4. Florenci Salesas escrigué:

    Interessantíssim en tots els sentits, Antoni! No només per l’al·lusió directa al text d’avui, sinó perquè, personalment, tinc molta curiositat per la relació Pla-cinema. Sí, ell és un home de lletres (sembla, de fet, l’home lletra), però és força descoratjador de veure que cada vegada que es fica a una sala, al Quadern Gris, és per sortir-ne avorrit de l’experiència.
    La pel·lícula de Robert Wiene de la que es parla al fragment que has penjat, però sense esmentar-ne el títol, és “El gabinet del doctor Caligari”, de precisament el 1919, l’any que —virtualment— estem! Però, és clar, a Barcelona no s’estrenà fins al 3 de desembre del 1921, al Teatro Novedades. Llàstima! “Nosferatu” no ho fou fins el 7 de febrer del 1931 al cinema Avenida, nou anys després que al seu país d’origen (quedaven tres mesos escassos per la república, però l’ambient ja devia de permetre deixar veure al país un vampir tan fantàstic).

  5. Florenci Salesas escrigué:

    Perdó, una detallet més: jo, de tota manera, no ho acabo de veure clar del tot això del Caligari. Em costa de veure’l en tot el que hi diu Pla avui. I no diguem al bonic dibuix.

Fer un comentari