Xènius s’ha posat d’estiu i de vegades passa per la penya. Fa un gran efecte: porta una americana clara, de color crema; uns pantalons grisos amb un cinturó de cuiro i una corretja; coll i corbata; ha substituït el barret fort pel canotier, que porta una mica mica decantat sobre l’orella. El vestuari d’estiu el fa semblar més gras: el sotabarba, el clatell, l’anca, li van agafant unes proporcions considerables. El seu cos, més que ondulat, ja comença de semblar modulat –modulat per les notes greus d’un violoncel.
Xènius ha pres seient en una poltrona de vímets i ha agafat un aire misteriós i sibil·lí. Ha vingut notòriament disposat a restar en el silenci més absolut. Pujols l’interroga amb l’aire més enjogassat i llaminer del seu repertori. No en treu res. Borralleras se’l mira de reüll, Jardí fa el mateix. Jo faig el mateix. Borralleras em pica l’ullet: vol donar a entendre –sospito– que la cosa està molt climatèrica i que la crisi anarco-sindicalista del Pantarca està en una fase probablement decisiva.
Aquest home haurà representat per als seus contemporanis una quantitat excessiva de sorpreses.
Un dels més grans errors de la meva vida haurà estat conèixer personalment Xènius. L’ideal de la nostra generació hauria estat que, en el moment de fer acte de presència en la vida, ens haguéssim trobat amb un Xènius ja clàssic, voltat de tots els atributs de la glòria, la seva vida convertida en llegenda –és a dir, amb un Xènius mort unes dotzenes d’anys abans de la nostra aparició en la terra. En definitiva, la cosa és intercanviable: si hom ha de viure, tant se val haver viscut ahir, com viure avui, com començar demà a viure. Aquesta solució ens hauria evitat el turment de la contemporaneïtat a nosaltres i potser més encara a ell. El destí d’aquest home haurà estat de no lligar amb els seus contemporanis; en canvi, jo crec que serà adorat pels venidors. Ara bé: a mi m’hauria convingut formar part dels venidors.
Si tan solament hagués pogut deixar de conèixer-lo –si tan solament hagués pogut mantenir, respecte d’ell, la llunyania de Palafrugell! Se m’hauria mantingut en la memòria amb una força de fascinació. Hauria estat per a mi el gran escriptor, l’orador insigne del discurs, en francès, davant d’Henri Poincaré; el suscitador d’inquietuds; l’home de cultura vastíssima; el restaurador de l’escola i del bon gust en el país. Xènius té condicions úniques per a ésser adorat per totes les persones que no el coneixen. Jo, que el conec, encara l’estimo en tantes i tantes coses! Li estic tan enormement agraït! El cert és, però, que aquest home no té condicions per a ésser contemporani –només és potable en llunyania, en la suggestió de la llunyania. Entre la seva vida, la seva presentació social i el que ell ha proposat com a finalitat del seu mestratge hi ha un enorme il·logisme. Ara bé: la joventut comprèn rarament els il·logismes.
És un home afectat. No té una presentació simple i clara. Té una constant preocupació per tal d’ésser pres per un home excepcional, diferent dels altres no tant en les coses que el diferencien, naturalment, dels altres, sinó en les coses més nímies i insignificants de la vida. Un home que s’ha passat la vida predicant el classicisme, la normalitat, la continuació, la superioritat de la categoria sobre l’anècdota –i de fet no és més que un mer anecdòtic, un original, un capriciós, un estrafolari, un romàntic. Aspira constantment a subratllar-se. Parla amb una veu cursiva. Escriu –ell que escriví tan bé!– d’una manera tibada, simbòlica i sacerdotal. Ja no podria demanar un parell d’ous amb una naturalitat mínima. És un home cada dia més dominat per la seva màscara –una màscara aparentment accessible; de fet diabòlicament hermètica.
Els matisos d’aquesta màscara són una gran dolçor, un ensucrament saturadíssim; una deliqüescència, una morbidesa de vegades veïna de la pornografia. Tota aquesta estupenda confiteria amaga probablement una interna meteorologia absolutament inestable, totalment insegura, una violència, una acritud, un menyspreu vivíssims. La confiteria exigeix adulació; si l’adulació no és explícita, la violència es produeix indefectible. És per això que la dolçor ondulant de Xènius em transporta a la selva verge. Determinats moviments del seu esperit –i del seu cos– tenen una lubricitat silenciosa, lenta, selvàtica. No vol pas dir que això no agradi, que la presència de Xènius no sigui, per a determinades sensibilitats, molt agradable, gairebé un èxtasi. Personalment aquestes caigudes d’ulls, aquest ritualisme somnambúlic, m’agrada menys –perquè precisament ens havia promès una cosa molt distinta. ¿Què s’ha fet el classicisme net, higiènic, ventilat, normalíssim? I aquell segle XVIII de don Eugeni, què s’ha fet? Quanta insuportable comèdia! Quan hom s’ha passat la vida explotant l’antítesi classicisme–romanticisme i s’ha utilitzat el romanticisme com a claveguera de tots els errors humans i de totes les coses abjectes, fatiga una mica que el màxim pontífex de la legislació porti el virtuosisme romàntic a extrems que fan tornar pàl·lids els racconti més desfibrats de Puccini, el pessigolleig sensorial de Debussy, etc. El tracte no era pas aquest.
Xènius és un home de posa sibil·lina, serpentejant, amb una cosa que tendeix a la litúrgia intel·lectualoide i cívica. Però ¿no ens havíem compromès a combatre tot el que ve d’orient? ¿No ens havíem compromès a combatre sistemàticament la tarima? Per Nietzsche, a través de Xènius, havíem sabut el sentit de personal independència insubornable que donaven a les seves vides alguns filòsofs antics. Aquest orgull ens semblà sempre la carta magna de l’esperit laic i cívic. Així, si les paraules tenen un sentit, ¿quina classe d’higiènic laïcisme serà aquesta tendència a l’anfractuositat, a la inflor, a l’orgull, al misteri, al sacerdotalisme? És un cas que ultrapassa la meva pobra comprensió. És el cas de l’home que ha sofert una gran desil·lusió en la vida.
La darrera teoria de don Eugeni és que ell no deu res al seu país, que el fet del seu naixement sobre un paisatge determinat és un fenomen absolutament fortuït –i en definitiva que és el país que està en deute amb ell. (Això, Josep M. Junoy també ho creu, però el seu cas és menys perillós que el de Xènius.) És simplement l’exacerbació de tot el que portem escrit: és la forma més vulgar del personalisme, de l’excepcionalisme romàntic portat fins a les fronteres de l’exacerbació, fins a les darreres conseqüències.
A vint anys, en aquella edat en què la llunyania em portava a confondre els intel·lectuals amb la intel·ligència, m’hauria estat possible, encara, de separar una obra excelsa del seu autor. Ara, a vint-i-dos anys, ja em seria impossible.
Un home “només potable en la llunyania”.
La frase resumeix la devastació produida per la decepció. La inconsistència i la contradiccións en els predicadors, d’altra banda tan habituals en tot humà, són una desgràcia per a les nostres conviccions i un alleugiment de la nostra mala consciència: jo que em sentia malament pel molt que em costa de seguir la doctrina, i mira l’excels mestre com peca amb tota la santa barra!
Amb tot, el canotier té el seu què, no? El Harold Lloyd també el duia, i el 1919 començava ja a ser molt famós. Era tota una altra època, certament.
Pla, està molt decebut amb les contradiccions que demostra Eugeni d’Ors. Més encara, vist des de la inflexibilitat que dóna la joventut. Ja se sap que en les distàncies curtes tot es fa evident…
Ostres! encara no havia acabat. Volia remarcar que:
Malgrat aquests aspectes negatius de l’actitud de Xènius, Pla, el sap,valorar.
Ah, m’agraden tota mena de barrets!
Bona revetlla,
(Tot i que, no puc soportar els petards: m’espanten, inevitablement)
“Aspira constantment a subratllar-se. Parla amb una veu cursiva”.
De tota aquesta magnífica entrada em quedo amb aquesta imatge emparentada amb la tipografia, molt creativa. És la manera més “original, senzilla, directa i efectiva” de descriure com parla. Com he llegit alguna vegada que ha de ser una bona idea gràfica.
De totes maneres, encara que els llibres siguin escrits en rodona, la itàlica és bona per a la cal.ligrafia personal. Però no per parlar (metafòricament), cansaria. La senzillesa és important per parlar, i en la presentació d’un llibre, d’un bloc també, per cert.
Quina diferència hi ha entre cinturó i corretja, en aquest context?
“Aquest home no té condicions per a ser contemporani”.
Des del meu modest punt de vista, la descripció que en fa Pla, avui, d’Eugeni D’Ors és magistral: s’acosta al físic (i al vestuari); volta devers els aspectes de caire més intel.lectuals; i, finalment, el situa en un temps i en un país. Magnífic, tot plegat. Pla, davant d’un personatge, Xenius, de característiques molt marcades, el veu venir: el retrata i, després, el dissecciona amb sensibilitat i intel.ligència. Bravo!
M’afegeixo als elogis que fa el Sr. Jaume Santacana sobre aquest retrat: impressionant!
Uns anys més tard, el mateix Pla va dedicar un “Homenot” a Eugeni d’Ors, que acaba d’arrodonir la seva figura. El text, que ocupa més de vint pàgines, s’acaba així:
“En l’actualitat, Eugeni d’Ors és completament desconegut per les noves generacions catalanes. En queda només el record en els supervivents de més de cinquanta o seixanta anys. Mentrestant, el Glosador passà a millor vida i, desapareguda la seva vanitat -que en els últims anys s’encarnà en formes de barroc asfixiant-, el món sembla més lleuger. Però queda la seva obra -queda el col·laborador de Prat de la Riba-, i aquest fet, en la perspectiva de la història, no podrà ser destruït.”
JOSEP PLA
Homenots, O.C. Volum 11, Ed. Destino, 1969
p.301
Xavier, jo també m’ho he preguntat això que dius i penso que potser cinturò fa referència a la peça que envolta la cintura i que forma part del mateix pantaló, que hi està cusida, i corretja al complement que va a part i es corda amb una sivella, però no ho se del cert.
Magistral i de tu a tu, sense cap mirament, la visió del marrec cap al mestre. Visionaria, o potser la va refer desprès.
Quan l’habilitat magistral en l’escriptura es posa al servei de l’expressió d’un sentiment intens i dolorós, mitjançant una capacitat d’anàlisi certera i pregona, què en resulta? Una descripció insuperable, fregant en la perfecció; una fita en la història de la literatura.
Que aquesta visió d’Eugeni d’Ors és una peça magistral, això aquí ja s’ha dit i repetit. Sóc del mateix parer.
Per completar aquest apunt des d’un altre angle, aquí podeu llegir què diu Joan Sales del que ell anomenava “els òrsides”. L’article és dels anys quaranta i va aparèixer als “Quaderns de l’exili”. Amb una sensibilitat diferent i un plantejament decididament radical, no crec pas que contradigui les observacions de Pla.
http://www.lletres.net/sales/js_orsides.html
L’article de Joan Salas és contundent de debó. Moltes gràcies per aquest enllaç oportu. Hi ha molt a pair aquí.