El senyor Pere Rahola ha jugat un gran paper en la política d’aquests últims anys i especialment en la política francòfila de la darrera època. Sempre té un o altre càrrec representatiu. És enormement conegut a Barcelona i molt admirat quan passa pels carrers, anant o venint de casa seva als espectacles i penyes d’amics que freqüenta: l’Ateneu, la penya de Turró, etc. Dóna una impressió d’home optimista, jovial, de generosa sociabilitat. Sembla un home satisfet, espectacularment satisfet. Acull la gent amb una cordialitat sorollosa. Sap moltes anècdotes, algunes molt picants, que sol explicar rient estentòriament. És de l’època dels grans vodevils de París, amb calçotets llargs de color de rosa… A vegades, però, sembla un home inadaptat i trist. De cop i volta queda dubitatiu i perplex, silenciós, s’estufa el bigoti, s’espolsa els rínxols laterals —com petits penja-robes— de la seva gran calba amb un aire preocupat i meditatiu. Altres vegades s’agafa la barba amb la mà i se l’estira una mica amb uns ulls melangiosos i dolços, el pensament potser llunyà i no gaire precís. Tots els Raholes que fins ara he conegut —tant els de Roses com els de Cadaqués— tenen els ulls grossos, sortits i melancòlics. La darrera vegada que vaig veure (a la casa de l’escultor Llimona) el senyor Víctor Rahola, em digué que els ulls d’aquesta família són ulls de peix trist però fresc.
A pesar de la meva joventut, he fet ja moltes hores de tertúlia amb el senyor Pere Rahola i Molinas. He tingut ocasió d’observar-lo llargament i de seguir el dibuix del seu pensament. Em sembla que un dels fets decisius de la seva vida foren els seus estudis a París i precisament a l’Escola de Ciències Polítiques, entre els dos segles, o sigui en el moment més brillant de la Tercera República —entre el procés Dreyfus i la política de Combes sobre els ordes religiosos. Tocat fins al moll de l’os de cultura francesa, Rahola és un racionalista integral que en la pràctica de la política se li manifesta com un art d’aplicar el terme mitjà. Està en possessió de tots els tòpics de la matèria. Les seves solucions són sempre les franceses: no dóna mai tota la raó ni a la dreta ni a l’esquerra, ni als rics ni als pobres; proposa anar una mica més de pressa o una mica més a poc a poc segons les necessitats de cada moment… i ça y est! Dóna la impressió que porta aquesta fórmula sota el braç, com els vells manescals hi portaven la xeringa. Davant de les qüestions de cada moment presenta la seva fórmula; acompanya aquesta presentació amb una al·locució grandiloqüent, destinada a engomar i suavitzar els contrasts bruscs que les posicions i els diferents interessos presenten…, però sovint tot queda com abans. L’acostament no es produeix i el seu impressionant discurs queda com un gran ram de flors de paper sobre la taula. El primer d’adonar-se d’aquest resultat és el senyor Rahola mateix, cosa que el disgusta notòriament. La seva reacció pot ser llavors displicent, per no dir despectivament silenciosa. Altres vegades, però, és sonora i violenta i la seva veu, que sempre és greu, el serveix admirablement. Quan diu amb els ulls fora de les òrbites i amb una veu de tro: «Aquest és un país d’imbècils!», fa més por que goig i sembla una figura del Sinaí. El senyor Moles, que té la llengua viperina, sol dir (quan no el sent ningú), davant de la tendència a sublimitzar la mediocritat que té el seu gran amic, que Rahola és un home que s’embriaga amb salsa à la Béchamel.
El senyor Rahola ha estat sempre fins ara un personatge de la Lliga, probablement perquè és un home normal, o sigui, perquè no li ha agradat mai de perdre. A la Lliga, però, no foren pas tot roses i flors —segons diuen. Com que en la intimitat propugna l’agnosticisme, s’ha considerat fins ara més a l’esquerra que Prat i que Cambó. En possessió, però, de la fórmula del terme mitjà, ha cregut en tot moment que Prat i Cambó han estat menys realment conservadors i positius que ell. Aquestes contradiccions (més o menys aparents i sobre les quals hi hauria tantes coses a dir) originaren en els sentiments de Rahola molts disgustos i donaren origen a escenes d’òpera bufa molt divertides —a jutjar, almenys, pel que se sent a dir a les persones que tenen curiositat política. En les candidatures de la Lliga, el senyor Rahola és sempre el que treu més vots i el primer de sortir.
Quan el rei Alfons XIII vingué a Barcelona i el senyor Maragall escriví les «Jornades reials», Rahola era un advocat d’indiscutible volada i ja plenament dedicat a la política. Portava una gran barba negra, el bigoti a la borgonyana, el seu gest tenia una amplitud paral·lela a les ales del seu barret a la Rembrandt, i tenia una veu forta i permanentment impostada per la retòrica. No era pas un home d’exabruptes, sinó un orador de raonaments. Era un racionalista. Portava una corbata de plastró (amb una perla) que li destacava un pit magnífic. Vestia a la darrera moda, però l’esllanguiment enfarfegat de les formes vestimentàries del modernisme no pogué mai esborrar el seu aire mascle i viril. Fou llavors que Pujols digué que semblava un adúlter vestit a la financera. Quan el senyor Maura, que acompanyà el rei, el sentí parlar, digué:
—Rahola es un muchacho que tiene una gran facilidad de palabra…
Després, més tard, aquesta frase, se l’ha atribuïda molta gent, frívolament. Pronunciada pel senyor Maura —orador fluent, específicament sinaític, barroc i difícil— amb elogi, pot tenir una gràcia positiva.
Després d’haver escoltat copiosament el senyor Rahola, he arribat a la conclusió que, en el món que propugna aquest senyor, seria molt agradable de viure-hi —sobretot disposant d’una bona renda.
—————————-
Llegiu aquesta entrada en el bloQG del 2008, amb els comentaris corresponents al final del text.
Aquest “la tendència a sublimitzar la mediocritat que té el seu gran amic”: trobo que fer això és molt rendible artísticament parlant, d’això es tracta, generalment. I “semblava un adúlter vestit a la financera”: potser aquest “a la financera” es relaciona amb el “disposant d’una bona renda”.
Aquest retrat és ben construït perquè, a banda del positiu que té Pere Rahola, no s’està de dir-ne el negatiu també.
Pere Rahola fou cosí germà del besavi de la coneguda política, periodista i escriptora Pilar Rahola. Quan he llegit el paràgraf que fa referència als ulls d’aquesta família, no he pogut evitar de pensar en els ulls de la Pilar, sense poder arribar a cap conclusió definitiva… però potser sí que, generacions més tard, la genètica continua donant raó al geni de Palafrugell.
Joan Maria, la Pilar també té “mucha facilidad de palabra”!
Helena, ara sí que t’has quedat ben curta! Si el senyor Antoni Maura l’arriba a sentir, li hauria agafat un cobriment de cor!
M’hi he pensat uns dies, a veure si explicava allò que de veritat deia el senyor Pla sobe Pere Rahola, i els Rahola en general. Em sap greu, però no em veig en cor d’escriure-ho. Si algun dia em trobés amb tu, Helena Bonals, que has demostrat ser la més devota (laicament devota, si vols) de El Quadern Gris, t’ho explicaria.
I em sap greu que això es va acabant… quan s’hagi acabat n’escriuré alguna cosa a El Punt Avui.
Gràcies a tothom que ha treballat en aquesta re-edició digital dia a dia cent anys després, sobretot gràcies Jordi Palou i Tamon Torrents. Que tot us vagi bé, estiguin bons – tal com sovint saludava el senyor Pla en acomiadar-se.
Josep,
Devota potser sí, adoradora no, que Pessoa no volia fer servir aquesta paraula en relació a l’art, i per tant jo tampoc.
Doncs sí, avia’m si m’expliques algun dia què és el que deia de veritat Pla sobre Pere Rahola!