Amb els amics, tertúlia al Centre Fraternal, havent dinat.
—El volum que pren la dona en la imaginació humana és immesurable —diu Coromina.
—En algunes persones i a determinada edat, és cert —respon Frigola—. Passada aquesta edat, en la majoria dels homes, no ho crec pas. El volum a què al·ludiu és hipotètic, suposat.
—Els contactes, doncs, ¿són hipotètics?
—Moltes vegades són pura fatxenderia, maneres impertinents de parlar. Hi ha molta més castedat del que us podeu imaginar —i molta gent normal.
—Sempre contra corrent…
—De cap manera. L’home dominat pel sexe és un pur inconscient, un ésser mogut per forces cegues i desconegudes. Un cretí acabat. Un home així es veu venir de lluny, perquè el seu desequilibri repercuteix sobre totes les seves activitats. Si en els homes existís el volum que suposàveu, la societat deixaria de funcionar. No hi hauria ni la possibilitat que els trens arribessin a Flaçà.
—Això ho hauríem de veure si el matrimoni no hagués estat imposat amb una mà de ferro.
—No crec pas que el matrimoni sigui l’única causa de la contenció i de la normalitat. Crec que la parsimònia sensual té raons físiques concretes, inqüestionables. Són les mateixes causes que expliquen la frugalitat, la higiene, la ponderació, el bon viure. Tot això té per origen la comoditat.
La conversació cau. Al cap d’una estona, Coromina gira el diàleg cap a una qüestió semblant però diferent:
—Vós, Frigola —li pregunta—, ¿m’aconsellaríeu de casar-me?
—Jo no aconsello res. El matrimoni té un avantatge: és voluntari. Jo no m’he casat: sóc un solter aquilotat. Les persones que es casen molt joves van al matrimoni completament venudes, amb una bena als ulls, no saben on van. La naturalesa té una força immensa. Més tard, les coses es veuen més clares. Es casa molta gent; però, si un dia tocaven a descasar-se, la gentada faria feredat. Però volia dir una altra cosa. La inconsciència de què parlava fa un moment, l’instant d’inconsciència i de fusió sentimental, imprimeix caràcter —un caràcter que dura tota la vida. Jo no he conegut cap solter que fos intrínsecament estúpid. Maniàtic, sí. Estúpid, no. El matrimoni deu ésser una marrada per anar a dues altres formes de l’amor: a l’amor de pares i fills i a l’amor de germà a germana, que és de la manera que acaben els matrimonis quan els focs s’han apagat. L’ideal sentimental de l’home deu ésser el de la germana imaginària…
Aquesta darrera frase l’ha pronunciada tot alçant-se de taula i cloent un cigarret amb les mans trèmules. Després s’ha posat el barret i l’abric i se n’ha anat.
Gallart, després, explica un fet. El cabo de mar de Calella posà fa pocs dies un duro de multa a un pescador. Aquest s’insolentà. «Jo us en poso un altre a vós, i en pau!», digué, temerari. Coromina fa un comentari favorable. Gori s’alça indignat —sobtadament i terriblement vermell de cara, els ulls esperitats. Tothom espera una declaració sensacional. Però, enmig de la sorpresa general, es limita a estrènyer els punys i a donar una mirada furibunda a la realitat circumdant. Després, sense dir paraula, agafa la porta del carrer i se’n va.
La tertúlia es dissol per esgotament. Aire de tramuntana.
Enterrament, a mitja tarda, del carnisser i gitano (de raça) Bastons, àlies Xeix. Era un home negre, alt, sec, perfectament silenciós, absort, llunyà. A la cerimònia hi han assistit molts gitanos. A l’església, tocats per la llum groga dels ciris, formaven un grup —un món— a part, d’un caràcter fortíssim —sobretot a causa de l’aire que tenen d’esporuguiment i de perplexitat. Tenien la cara crispada. Cap no ha arribat al cementiri. Han fugit abans.
—————————-
Llegiu aquesta entrada en el bloQG del 2008, amb els comentaris corresponents al final del text.
Un cop vaig llegir que només el cinc per cent de la humanitat no arriba a casar-se. El pitjor del matrimoni és quan, per ben casat que estiguis, arribes a aquell punt en què ja no desitges l’altre, perquè cada dia el tens al costat. En tot cas, no m’agraden les dones que s’estimen més els fills que la parella. Això, en el fons, vol dir que no se l’estimen gens, el marit. Les persones que habitualment menteixen, ho fan sobre l’amor, deia Gore Vidal. “Jo no he conegut cap solter que fos intrínsecament estúpid. Maniàtic, sí. Estúpid, no”, diu Frigola. Jo tinc la mania de no creure mai que la gent estimi, ni tan sols jo mateixa.
Jo vull “l’amor que mai no minva, que mai no mor”, que deia Carner, el del “jurament a les estrelles/ d’una nit fosca que no tornarà”, que deia, no recordo en quin poema, Margarit.
Per què Frigola i Gori s’aixequen d’aquesta manera i se’n van? Perquè el tema del qual parlen és candent?